Viinimatkailun aarteet: kunkin alueen erityispiirteet

Viinimatkailun aarteet: kunkin alueen erityispiirteet

Viinimatkailu on ollut kukoistavaa toimintaa sen perustamisesta 2000-luvun vaihteessa. Vaikka käyntejä viinitiloista ja kartanoista on ollut saatavana paljon kauemmin, ne koskivat lähinnä pieniä ryhmiä kokeneita viininvalmistajia, melkein aina ranskalaisia. Suuri osa heistä käytti näitä vierailuja hyödyntääkseen viininvalmistajaa ja pohtiakseen viinien ostamista ennen viinin valmistumista (niin kutsumme ostamista en primeurs -tuotteiksi). Miksi nämä vierailut olivat pienten asiantuntijaryhmien etuoikeus? Koska en primeur -myynti, Bordeauxista peräisin oleva prosessi, koski alun perin vain suurta châteauxia, jonka viinin hinnat olivat suoraan yhteydessä alueen hyvään maineeseen.

Bordeaux-viinimatkailu: mistä kaikki alkoi


Koska Bordeaux-viinitilat ovat kansainvälisesti tunnettuja, se on lähinnä Bordeaux-viinin ympärillä. viiniturismin kehittäminen järjestettiin. Viinimatkailu itsenäisenä vapaa-ajantoimintana kehittyy siksi kaupallisen prosessin yhteydessä, jolla myydään viiniä erityisen tietoisille amatööreille. Ulkomatkailu alkaa alueella, koska Bordeaux'n linnat ovat myös kansainvälisesti erittäin kuuluisia.

Toinen viinimatkailua käynnistävä alue, jolla on alusta alkaen vahva ulkomaisten vierailijoiden läsnäolo, on tietenkin samppanja. Kansainvälisesti tunnetuilla kellareilla ja erittäin tärkeä markkinointi läsnäololla, etenkin Aasiassa, Champagne erottuu tarjoamalla ylellisyyttä viinimatkailusta ja kellarivierailuja, joissa keskitytään asiakkaiden kysyttyjen tuotteiden huippuluokkaan näkemykseen.

Jopa nykyään nämä kaksi aluetta näyttävät houkuttelevimilta viiniturismille, ja niiden osuus kaikista alueista on yli 35 prosenttia (ATOUT Francen tutkimuksen 2018 luku). Näemme tulossa heti viinimatkailun jälkeen Alsacessa, jolla on 17 prosentin markkinaosuus Ranskan viiniturismissa. On tärkeätä huomata, että toisin kuin edellä mainitut kaksi alsaasiaa, Alsace hyötyy suuremmasta tiedostavuudesta ranskalaisten keskuudessa. Alsatian viininviljelijät ovat hyötyneet paikallisen väestön innosta viiniköynnöksiin liittyvästä toiminnasta pidempään kuin muut. Osa alueellisesta matkailusta järjestettiin siis luonnollisesti maisteluiden ja viinitarhojen läpi tapahtuvan kävelyn ympärille. Viestintä oli erittäin tehokasta ranskalaisten vierailijoiden kanssa.

Viinimatkailu Ranskassa: erityispiirteet alueittain


Kuten olemme nähneet, viinimatkailun alkuperä on melko erilainen alueittain. Älykkään viestinnän ansiosta 2000-luvulta lähtien toiminta on kukoistava ja numerot ovat vaikuttavia. Seitsemän vuoden aikana (vuosien 2009 ja 2016 välillä) aktiviteetti on kasvanut yli 30%, etenkin ulkomaalaisten vuoksi, jotka houkuttelevat yhä enemmän vierailemaan Ranskan viinitarhoilla.

Jokaisella alueella on kuitenkin erityispiirteitä. Bordeauxin ja Champagnen viinitarhat houkuttelevat aina suurta osaa varakkaita turisteja, jotka käyttävät hyväkseen vierailuaan tilatakseen viinitapauksia suoraan tuottajalta. Alsacen viinimatkailu on edelleen erittäin tärkeä idän asukkaille ja muille ranskalaisille. Burgundin viinimatkailu pyrkii olemaan lähempänä Bordeaux- ja Champagne-malleja, koska erittäin suurten talojen näkyvyys lisääntyy. Burgundin suurten viinien maine on todellakin alkanut erottua kansainvälisesti. Samppanja-viinimatkailu siis vaarassa joutua jakamaan kävijöitä.
 

On erittäin mielenkiintoista huomata, että viinimatkailu kehittyy valtavasti ulkomaalaisten ansiosta, jotka edustavat yhä suurempaa markkinaosuutta. Osuuden arvioidaan olevan 49 prosenttia vuonna 2016, ja on varmaa, että heidän määränsä ylittää hiukan ranskalaisten turistien määrän kahden viime vuoden aikana. Kunkin enoturistin keskimääräiset korit alueittain ovat edelleen hyvin erilaisia, mutta tästä tulee toinen artikkeli.